۴-۲- آمار توصیفی

 

آمار توصیفی برای تبیین وضعیت پدیده یا مسئله یا موضوع موردمطالعه مورداستفاده قرارگرفته و طی آن ویژگی‌های موضوع موردمطالعه به زبان آمار تصویرسازی و توصیف می‌شود (حافظ نیا، ۱۳۸۴). در این نوع تجزیه‌و تحلیل، پژوهشگر داده های جمع‌ آوری‌شده را با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی خلاصه و طبقه‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر در تجزیه‌و تحلیل توصیفی، پژوهشگر ابتدا داده های جمع‌ آوری‌شده را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی خلاصه می‌کند و سپس به کمک نمودار آن‌ ها را نمایش می‌دهد و سرانجام با بهره گرفتن از سایر شاخص‌های آمار توصیفی آن‌ ها را خلاصه می‌کند. معروف­ترین و پرمصرف‌ترین شاخص‌های آمار توصیفی عبارت‌اند از؛ اندازه های مرکزی و پراکندگی می‌باشند (خاکی، ۱۳۷۸).

 

لذا به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه‌ای که در پژوهش موردمطالعه قرارگرفته است و آشنایی بیشتر با متغیرهای پژوهش، قبل از تجزیه‌و تحلیل داده های آماری، لازم است که این داده ها توصیف شوند. با توجه به نتایج بخش اول پرسشنامه (ویژگی‌های جمعیت شناختی)، اطلاعات مرتبط با پاسخ‌دهندگان نمونه­ آماری موردبررسی در این بخش تبیین می‌گردند.

 

۴-۲-۱- فراوانی داده ها

 

همان‌طوری که در جدول (۴-۱) و نمودار (۴-۱) ملاحظه می‌گردد، جدول فراوانی و نمودار درصد افراد برحسب جنسیت پاسخ‌دهندگان مشخص‌شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۱- توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان برحسب جنسیت جنسیت فراوانی درصد فراوانی فراوانی تجمعی مرد ۱۳۴ ۶/۸۰ ۶/۸۰ زن ۲۶ ۴/۱۹ ۱۰۰ مجموع ۱۶۰ ۱۰۰ –

همچنین اطلاعات فوق را به صورت مصور در نمودار (۴-۱) ملاحظه می‌نمایید.

 

 

 

 

 

 

نمودار ۴-۱- درصد فراوانی برحسب جنسیت

 

۴-۲-۲- رده سنی پاسخ‌دهندگان:

 

همان‌طوری که در جدول (۴-۲) و نمودار (۴-۲) ملاحظه می‌گردد، جدول فراوانی و نمودار درصد افراد برحسب رده سنی پاسخ‌دهندگان مشخص‌شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۲- توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان برحسب رده سنی رده سنی فراوانی درصد فراوانی فراوانی تجمعی ۲۵-۳۵ ۸۲ ۳/۵۱ ۳/۵۱ ۳۵-۴۵ ۲۹ ۱/۱۸ ۴/۶۹ ۴۵-۵۵ ۲۸ ۵/۱۷ ۹/۸۶ ۵۵ به بالا ۲۱ ۱/۱۳ ۱۰۰ مجموع ۱۶۰ ۱۰۰ –

همچنین اطلاعات فوق را به صورت مصور در نمودار (۴-۲) ملاحظه می‌نمایید.

 

 

 

 

 

 

نمودار ۴-۲- درصد فراوانی برحسب رده سنی

 

۴-۲-۳- سطح تحصیلات پاسخ‌دهندگان

 

همان‌طوری که در جدول (۴-۳) و نمودار (۴-۳) ملاحظه می‌گردد، جدول فراوانی و نمودار درصد افراد برحسب سطح تحصیلات پاسخ‌دهندگان مشخص‌شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول ۴-۳- توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان برحسب سطح تحصیلات سطح تحصیلات فراوانی درصد فراوانی فراوانی تجمعی فوق‌دیپلم ۳ ۹/۱ ۹/۱ کارشناسی ۹۶ ۶۰ ۹/۶۱ کارشناسی ارشد ۶۱ ۱/۳۸ ۱۰۰ مجموع ۱۶۰ ۱۰۰ –

همچنین اطلاعات فوق را به صورت مصور در نمودار (۴-۳) ملاحظه می‌نمایید.

 

 

 

 

 

 

نمودار ۴-۳- درصد فراوانی برحسب سطح تحصیلات

 

۴-۳- آمار استنباطی

 

در آمار استنباطی ابتدا شاخص‌های نمونه از طریق نمونه‌گیری از جامعه محاسبه‌شده، سپس به کمک برآورد (تخمین) و آزمون، نتایج حاصل از نمونه به جامعه تعمیم داده می‌شوند. در واقع به‌طورکلی در مباحث آماری هر جا سخن از استنباط و استنتاج باشد، آن را آمار استنباطی می‌خوانند (طورانی، ۱۳۹۲). تکنیک‌های آماری که در هر پژوهش مورداستفاده قرارمی‌گیرد، بنا به‌ضرورت پژوهش و در جهت اثبات یا رد فرضیه‌های پژوهش می‌باشد (حافظ نیا، ۱۳۸۴).

 

در این پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) جهت تجزیه‌و تحلیل داده ها و بررسی برازش مدل استفاده شده است. برای این منظور از نسخه دوم نرم‌افزار Smart PLS استفاده گردید. در ادامه فصل نتایج حاصل از این نرم‌افزار تشریح می‌گردند.

 

۴-۳-۱- برازش مدل با بهره گرفتن از نرم‌افزار Smart PLS

 

به منظور اجرای مدل، متغیر پیچیدگی کار با (TC)، متغیر تغییر شغل با (TI)، متغیر اهمیت مشتری با (CI)، متغیر رفتار ناکارآمد حسابرس با (DAB)، متغیر استقلال با (IN) و متغیر فشار بودجه زمانی با (TBP) نشان داده می‌شوند. به‌طورکلی تجزیه‌و تحلیل با بهره گرفتن از روش PLS از دو بخش مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری تشکیل‌شده است، متغیرهای مدل در دودسته متغیرهای پنهان و آشکار تقسیم‌بندی می‌شوند که متغیرهای پنهان نیز در سطوح مختلف به‌کاربرده شده‌اند. بخش مدل اندازه‌گیری شامل سؤالات (شاخص‌ها) هر بُعد همراه با آن بُعد است و روابط میان سؤالات و ابعاد در این بخش مورد تجزیه‌و تحلیل قرارمی­گیرد. بخش مدل ساختاری نیز حاوی تمامی سازه‌های مطرح در مدل اصلی پژوهش است و میزان همبستگی سازه‌ها و روابط میان آن‌ ها در این قسمت مورد تمرکز و توجه واقع می‌شود (Kline, 2010). بدین ترتیب در ادامه به ارزیابی و برازش دو بخش اندازه‌گیری و ساختاری مدل می‌پردازیم.

 

۴-۳-۱-۱- برازش مدل‌های اندازه‌گیری

 

جهت سنجش برازش مدل اندازه‌گیری از پایایی شاخص، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده گردید. پایایی شاخص برای سنجش پایایی درونی، شامل سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی مرکب است. روایی همگرا میزان همبستگی یک سازه با شاخص‌های خود را نشان داده و روایی واگرا نیز میزان رابطه یک سازه با شاخص‌هایش در مقایسه با رابطه آن سازه با سایر سازه‌ها است.

 

۴-۳-۱-۱-۱- سنجش بارهای عاملی سنجه‌ها

 

بارهای عاملی از طریق محاسبه مقدار همبستگی شاخص‌های یک سازه با آن سازه، محاسبه و مقدار مناسب آن برابر و یا بیشتر از ۴/۰ می‌باشد (Hulland, 1999). در واقع بار عاملی بیانگر این مطلب است که

 

    1. . American Institute of Certified Public Accountants ↑

 

    1. . Client’s importance ↑

 

    1. . Task complexity ↑

 

    1. . Time budget pressure ↑

 

    1. . Auditor’s independence ↑

 

    1. . Dysfunctional behaviour ↑

 

    1. . Yuen et al ↑

 

    1. . Nunnally ↑

 

    1. . Kelley and Margheim ↑

 

    1. . Olivier ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...